KARAKTERISTIK, KEMAMPUAN BERBAHASA INGGRIS DAN PENGGUNAAN MEDIA PELAKU USAHA MIKRO KECIL MENENGAH (UMKM) DESA WISATA

Rini Riyantini, Devi Suprasti

Abstract


Sustainable tourism development which is the government's priority at this time is not enough to infrastructure support, but in accordance with the objectives of community welfare based on human resource capacity, local wisdom and ecosystem maintenance can be realized if it is balanced by mapping the potential and capacity of the community. In accordance with its target, tourism has become a source of foreign exchange for the country by visiting foreign tourists as well as a place to promote Indonesian products, culture and natural resources abroad. For this reason, good communication from Indonesian people is needed for tourists, so that they can attract other tourists on an ongoing basis. One of them is with good English skills and the use of information technology as a medium of communication between Indonesian people and tourists. This study illustrates how the ability of English and the use of media among the community, especially SMES actors who are the pillars of the national economy as well. The results showed that between English language skills and media use were positively related, meaning that the higher the English language skills of the people the higher the level of media use..


Keywords


Sustainable tourism development; English ability; media use

Full Text:

PDF

##submission.citations##


Afifulloh, M dan Wulansari, D. (2018, Maret 28). Pemetaan Kebutuhan Bahasa Inggris Pada Masyarakat Daerah Potensi Wisata Kabupaten Bangka Provinsi Kepulauan Bangka Belitung. Diakses dari http://www.jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/JSSH/article/view/2332.

Arifin, M. N. (2018, Juni). Penilaian Otentik Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Diakses dari http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/saintifikaislamica/article/view/94.

Azeharie S. (2015, Desember). Pola Komunikasi Antara Pedagang Dan Pembeli Di Desa Pare Kampung Inggris Kediri. Diakses dari https://journal.untar.ac.id/index.php/komunikasi/article/

Crresswell, J. W. (2004). Research Desaign: Qualitative and Quantitative Approach, Sage Publication, Inc, California, USA.

Elmayantie, C. (2018, Maret). PemanfaatanInternet dalam Pembelajaran Bahasa Inggris oleh Guru Sekolah MenengahKejuruanNegeri1Palangka Raya. Diakses dari http://stmikplk.ac.id/jurnal/index.php/saintekom/article/view/51.

Fauji, Diah A.,S. dan Ernestivita G. (2015). Analisis Karakteristik Pelaku UMKM (Usaha Mikro KecilMenengah) Di Kota Kediri. Diakses dari http://digilib.mercubuana.ac.id/manager/[email protected]_artikel_abstrak/Isi_Artikel_682440773977.pdf.

Kimathi, B.K., Mukulu, E., Odhiambo, R. (2019). Effect Of Innovation On The Performance Of Small And Medium Enterprises In Kenya. Diakses dari https://www.ajpojournals.org/journals/index.php/IJE/article/view/381.

Lathifah, Z dan Lubis, D.P. (2008, Pebruari). Hubungan Penggunaan Media Sosial Dengan Perkembangan Usaha Kecil Dan Menengah Kuliner Wilayah Solo Raya. Diakses dari http://biofisika.journal.ipb.ac.id/index.php/jurnalkmp/article/view/25123

McQuail, D. (2010). McQuail’s mass communication theory (6th edition). London: Sage.

Meinawati, E dan Baron, R. (2019). Media Sosial Dan Pembelajaran: Studi Efektivitas Penggunaan Facebook Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Tatsqif; Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan. 17 (1), 34-51. doi: https://doi.org/10.20414/jtq.v17i1.679.

Mosweunyane, L., Rambe, P. & Dzansi, D. (2019). Use of social media in Free State tourism small, medium and micro enterprises to widen business networks for competitiveness’. South African Journal of Economicand Management Sciences, 22(1), 1-10. a2780. Doi: https://doi.org/10.4102/sajems.v22i1.2780;On-line version ISSN 2222-3436;

Nugraha, A. (2018, Desember 18). Bahasa Inggris Orang Indonesia Masih Rendah. Diakses dari https://indopos.co.id/read/2018/12/18/159209/

Putri. S. O. (2018). Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Berbahasa Inggris Mahasiswa Pendidikan Administrasi Perkantoran. S1 thesis, Pendidikan Administrasi Perkantoran. Diakses dari https://eprints.uny.ac.id/56239/1/05.%20SKRIPSI%20INDONESIA%20SHERLY%20OCTAVIANA%20PUTRI%2012402241061.pdf

Rahmawaty, L. (2019, Januari 5). Kunjungan Wisatawan Kota Bogor 2018 Lampaui Targer. Diakses dari https://megapolitan. antaranews.com/ berita/47529/ kunjungan–wisatawan–kota-bogor-2018-lampaui-target.

Sadede, M., Boham, A., Runtuwene, A. (2019). Peranan Komunikasi Dinas Pariwisata Kota Bitung Guna Meningkatkan Pengetahuan Berbahasa Inggris Masyarakat Dalam Melayani Wisatawan Di Pulau Lembeh. Acta Diurna Komunikasi, 8 (2), 2-10. diakses dari https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/actadiurnakomunikasi/article/view/23344.

Saepulloh, R. (2019, Oktober 18). Genjot Sektor Pariwisata, Arief Yahya Butuh Lulusan Standar Global. Diakses dari https://www.wartaekonomi.co.id/read252222/genjot-sektor-pariwisata-arief-yahya-butuh-lulusan-standar-global

Sidiq, A. J., dan Resnawaty, R. (2017). Pengembangan Desa Wisata Berbasis Partisipasi Masyarakat Lokal Di Desa Wisata Linggarjati Kuningan, Jawa Barat, Prosiding Ks: Riset & Pkm 4 (1), 1–140; doi: https://doi.org/10.24198/jppm.v4i1.14208.

Sulistiyono, S. T. (2019, Juli 15). Jokowi Sebut Ada Enam Masalah Seusai Tinjau 5 Tempat Wisata. Diakses dari https://www.tribunnews.com/nasional/2019/07/15/jokowi-sebut-ada-enam-masalah-seusai-tinjau-5-tempat-wisata

Suratno A., Murniati, C. T, Aydawati, E. N. (2015, September 23). A Study Of The Perceptual Beliefs And The Use Of Information And Communication Technology For Language Learning. Diakses dari http://lamas.undip.ac.id.

Susilana, R. dan Riyana, C. (2009). Media Pembelajaran, Hakekat, Pengembangan, Pemanfaatan dan Penilaian. Bandung: Wacana Prima.

Swasta, I.B.J. (2014, Oktober). Peran Pendidikan, Pelatihan Bahasa Inggris, Dan Teknik Kepemanduan Dalam Pengembangan Mina Wisata. Diakses dari https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/2391.

Tarigan, H. G. (2005). Pengajaran Pragmatik. Bandung: Angkasa.

Torugsa, N. (Ann), Yawised, K., and O’Donohue, W. (2019, maret 2). Social Customer Relationship Management in Small and Medium Enterprises: Overcoming Barriers to Success; Part of the Management and Industrial Engineering book series (MINEN). Diakses dari https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-13229-3_7.

Widiarini, A. D. (2019, Agustus 28). Pentingnya Membangun Ekosistem Parawisata Digital di Era Industri 4.0. Diakses dari https://travel.kompas.com/read/2019/08/28/120143427/pentingnya– membangun-ekosistem-pariwisata-digital-di-era-industri-40.




Copyright (c) 2020 JURNAL PUSTAKA KOMUNIKASI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

  

Incorporate and Associate with

 

Indexed by 

          
 

Recomended Tool

   

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

 

 

JURNAL PUSTAKA KOMUNIKASI

Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat

Fakultas Ilmu KomunikasiUniversitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271

Telepon: 021-7261433, 021-7252685
email: [email protected]
           [email protected]