PERSEPSI KHALAYAK TERHADAP ISI PESAN DALAM TAYANGAN FILM ANIMASI UPIN DAN IPIN DI MNC TV

Dhini Oktavianti

Abstract


Television is powerfull mass media that can be influence the audiences specially children. Animation movies are not always for children. Parent have to pay attention on the message of the animation movies for their children. Upin and Ipin movies is different from other animation movies. It is carry asia value dan religion value. This research about perceptions message in Upin and Ipin animations movies on MNC TV. Research method is kualitative descriptive that uses survey for collecting data. Perceptions theory, individual differences theory, and social categories theory.

Keywords


perception, kualitative, survey, animation movies.

Full Text:

PDF

References


Bungin, Burhan. Sosiologi Komunikasi Massa. Jakarta : Kencana. 2008.

Devito, Joseph A. Komunikasi Antarmanusia. Jakarta : Proffesional Book. 1997.

Effendy, MA, Prof. Onong Uchjana. Ilmu Teori dan Filsafat Komunikasi. Bandung : PT Citra Aditya Bakti. 2003.

Effendy, MA, Prof. Onong Uchjana. Kamus Komunikasi. Bandung : Penerbit Mandar Maju. 1989.

Effendy, MA, Prof. Onong Uchjana. Komunikasi Teori dan Praktik. Bandung : Remaja Rosdakarya. 2007.

Faisal, Sanapiah. Format-fornat Penelitian Sosial. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada. 2008.

Fajar, Marhaeni. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktik. Yogyakarta : Graha Ilmu. 2009.

Hamidi, M.Si, Dr. Metode Penelitian dan Teori Komunikasi. Malang : Penerbit Universitas Muhamadiyah Malang. 2007.

Hasan, M.M, Ir. M. Iqbal. Metode Penelitian dan Aplikasinya. Jakarta : Penerbit Ghalia Indonesia. 2002.

Karlinah, Siti dkk, Komunikasi Massa. Jakarta : Universitas Terbuka. 2007.

Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. Manajemen Pemasaran. Jakarta : PT Indeks. 2009.

Kriyantono, Rachmat. Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta : Kencana. 2006.

Kuswandi, Wawan. Komunikasi Massa Sebuah Analisis Media Televisi.,Jakarta : Rineka Cipta. 1996.

Liliweri, Alo. Dasar-dasar Periklanan. Bandung : PT Citra Aditya Bakti. 1992.

McQuail, Dennis. Komunikasi Massa. Jakarta : Penerbit Erlangga. 2009.

Morissan. Media Penyiaran Strategi Mengelola Radio dan Televisi. Jakarta : Ramdina Prakarsa. 2005.

Muda, Deddy Iskandar. Jurnalistik Televisi. Bandung : Remaja Rosdakarya. 2003.

Mulyana, M.A.,Ph.D, Prof. Deddy. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung : Remaja Rosdakarya. 2008.

Nazir, Moh. Metode Penelitian. Jakarta : Ghalia Indonesia. 1999.

Nurudin. Komunikasi Massa. Malang : Cespru. 2003.

Oetama, Jacob. Pers Indonesia : Berkomunikasi dalam Masyarakat Tidak Tulus. Jakarta : Penerbit Buku Kompas. 2001.

Rakhmat, M.Sc., Drs. Jalaludin. Psikologi Komunikasi. Bandung : Remaja Rosdakarya. 2009.

Sear, David O. dkk. Psikologi Komunikasi (terjemahan). 1990.

Sendjaja, Sasa Djuarsa. Teori Komunikasi. Jakarta : Penerbit Universitas Terbuka. 2007.

Severin, Werner J. dan James W. Tankard Jr., Teori Komunikasi. Jakarta : Kencana. 2007.

Singarimbun, Masri dan Sofian Effendi. Metode Penelitian Survey, Jakarta : LP3ES. 2006.

Sugiyono, Prof. DR. Metode Penelitian Administrasi. Bandung : Alfabeta. 2003.

Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta. 2000.

Sumarno, Marselli. Dasar-dasar Apresiasi Film. Jakarta : Grasindo. 1996.

Suprapto, MS, Drs. Tommy. Pengantar Teori Komunikasi. Yogyakarta : Media Presindo. 2006.

Tubbs, Stewart L dan Sylvia Moss (Pengantar Deddy Mulyana). Human Communication. Bandung : PT Remaja Rosdakarya. 2001.

Usman, Husaini dan Purnomo Setiady Akbar. Metode Penelitian Sosial. Jakarta : Bumi Aksara. 2009.

Wahyudi, JB. Media Komunikasi Massa Televisi. Bandung : Penerbit Alumni Bandung. 1996.

Walgito, Bimo. Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta : Penerbit ANDI Yogyakarta. 2004.

Wein Wer, Samsord. Message : A Reader in Human Communication. NY : Randomitouse. 1980.

Widjaja, Prof. Drs. H.A.W. Komunikasi dan Hubungan Masyarakat. Jakarta : Bumi Aksara. 2008.

Wijaya, Ir., Statistik Nonparametrik (Aplikasi Program SPSS). Bandung : Alfabeta. 2003




DOI: https://doi.org/10.32509/wacana.v11i2.174

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 Indexed by:

     

 Recommended Tools :

 

 

WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi

Fakultas Ilmu KomunikasiUniversitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)

email: wacana@dsn.moestopo.ac.id

 

Creative Commons License

WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.