PENANAMAN ETIKA KOMUNIKASI BISRI MUSTOFA DALAM PROSES PEMBELAJARAN DI MA NURUL ISLAM BOYOLALI
Abstract
This study aims to explore Bisri Mustofa's conception of the ethics of community communication and its application in MA Nurul Islam Boyolali. This research is a qualitative field research with a case study approach. The paradigm used is constructivism-interpretive paradigm. The data analysis technique goes through three stages, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The concept used in this research is the learning concept of Bisri Mustofa. The results conclude that: Bisri Mustofa's conception in education is to pay special attention to how to convey information to others in good language, and the absence of one's feelings in communicating. This conception can be instilled in the community through education by paying attention to learning, learning methods, and evaluating learning objectives. In its application, Madrasah Aliyah Nurul Islam Boyolali seeks to apply this conception by paying attention to the learning implementation plan and also the learning process.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adhani, R. (2014). Etika dan Komunikasi. Grafika Wangi Kalimantan.
Afandi, M., Evi Chamalah & Oktarina PW. (2013). Model Dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. Unissula Press.
Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia. 2 (1). https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4312
Amalia, Y. (2021, Maret 4). Tingkat Literasi Pengaruhi Etika Bermedia Sosial. Diakses dari https://www.merdeka.com/peristiwa/tingkat-literasi-pengaruhi-etika-bermedia-sosial.html
Astajaya, I K. M. (2020). Etika Komunikasi Di Media Sosial. Jurnal Ilmiah Ilmu Agama dan Ilmu Sosial Budaya, 15 (1). http://dx.doi.org/10.25078/wd.v15i1.1678
Batubara, J. (2017). Paradigma Penelitian Kualitatif dan Filsafat Ilmu Pengetahuan dalam Konseling. Jurnal Fokus Konseling. 3 (2). https://doi.org/10.26638/jfk.387.2099
Creswell, J. W. (2015). Penelitian Kualitatif & Desain Riset. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dewi, B. K. (2021, Februari 26). Netizen Indonesia Paling Tidak Sopan Se-Asia Tenggara, Pengamat Sebut Ada 3 Faktor Penyebab. Diakses dari https://www.kompas.com/sains/read/2021/02/26/194500523/netizen-indonesia-paling-tidak-sopan-se-asia-tenggara-pengamat-sebut-ada-3?page=all
Diana, N. (2016). Pengaruh Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Etika Berbahasa Mahasiswa. Jurnal Itqan. 7 (1).
Fariastuti, I. (2018). Pengaruh Komunikasi Interpersonal dan Budaya Sekolah Terhadap Motivasi Belajar SMK Al Ikhwaniyah Tangerang Selatan. Jurnal Pustaka Komunikasi. 1 (1). https://doi.org/10.32509/pustakom.v1i1.543
Fauzi, I. (2018). Etika Profesi Keguruan. IAIN Jember Press.
Fitriani, E. (2019). Peranan Layanan Bimbingan Kelompok dalam Mengendalikan Emosi dan Etika Komunikasi Siswa SMP Swasta Silinda. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Terpadu (JPPT). 1 (2). https://doi.org/10.32696/pgsd.v1i2.361
Hidayat, R. dan Rifa’I, M. (2018). Etika Manajemen Perspektif Islam. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Huda, A. Z (2019). Mutiara Pesantren: Perjalanan Khidmah KH. Bisri Mustofa. LKIS.
Junaidi. (2018). Analisis Etika Komunikasi Siswa Melalui Pendidikan Karakter Islami Di SMA Kota Tangerang Selatan. Jurnal Elsa: Edukasi Lingua Sastra. 16 (2). https://doi.org/10.47637/elsa.v16i2.95
Karyaningsih, P. D. (2018). Ilmu Komunikasi. Samudra Biru.
Khairiyah, S. (13 Juli 2021). Wawancara Pribadi
Kompas. Mengapa Banyak Orang Mudah Percaya Berita Hoax ?. (2017, Januari 23). Diakses dari https://nasional.kompas.com/read/2017/01/23/18181951/mengapa.banyak.orang.mudah.percaya.berita.hoax.?page=all
Krisnawati, W. (2020). Pelatihan etika Komunikasi Public Speaking untuk Para Perangkat Desa Pucung Balongpanggang Gresik. Jurnal of Community Service. 2 (3).
http://dx.doi.org/10.30587/dedikasimu.v2i3.1643
Kusyairy, U. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Memberikan Reward & Punishment. Jurnal Pendidikan Fisika. 6 (2). https://doi.org/10.24252/jpf.v6i2.5595
Lampiran Permendikbud No. 104 th 2014, tentang Penilaian Hasil Belajar Oleh Pendidik pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.
Liputan 6. Kemendikbud Soroti Kesantunan Pelajar dan Mahasiswa dalam Manfaatkan Media Digital. (2021, April 03). Diakses dari https://www.liputan6.com/news/read/4522176/kemendikbud-soroti-kesantunan-pelajar-dan-mahasiswa-dalam-manfaatkan-media-digital
Listianingrum, R., Fitriana Poerana, A., & A. Arindawati, W. (2021). Strategi Komunikasi Melalui Media Instagram Dalam Memberikan Informasi Kepada Mahasiswa. Jurnal Pustaka Komunikasi, 4(1), 11–23. https://doi.org/10.32509/pustakom.v4i1.1309
Matthew, B. Miles. & A. M. Huberman. (2009). Analisis Data Kualitatif: buku sumber tentang metode-metode baru. Jakarta: UI Press.
Mannan, A. (2019). Etika Komunikasi Interpersonal Mahasiswa Ilmu Komunikasi Fakultas Dakwah dan Komunikasi Kepada Dosen Melalui Smartphone. Jurnal Aqidah, 5 (1). https://doi.org/10.24252/aqidahta.v5i1.10062
Muiz, A. H. dan Suprianto. (2018). Etika Komunikasi Islam dalam Mensikapi Berita Hoax di Media Sosial. Jurnal Masjiduna, 1 (1). http://dx.doi.org/10.52833/masjiduna.v1i1.24
Musfirotun, S. (13 Juli 2021). Wawancara Pribadi
Muslimah. (2016). Etika Komunikasi Dalam Perspektif Islam. Jurnal Sosial Budaya. 13 (2).
http://dx.doi.org/10.24014/sb.v13i2.3534
Mustofa, B. (1954). Ngudi Susilo. Menara Kudus.
Mustofa, B. Mitero Sejati. Maktabah Muhammad bin Ahmad Nabhan.
Mustofa, B. Washoya Al abaa Lil Abnaa. Menara Kudus.
Novrianto, LM. (2019). Analisis Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Etika Komunikasi Mahasiswa Dalam Menciptakan Atmosfir Akademik Di Universitas Islam Makassar. Medialog: Jurnal Ilmu Komunikasi. 2 (2). https://doi.org/10.35326/medialog.v2i2.323
Nurrachmi, S dan Puspita, R. (2018). Etika Komunikasi Netizen Di Media Sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi UPN Veteran Jatim. 1 (1). https://doi.org/10.33005/jkom.v1i1.5
Panuju, R. (2018). Pengantar Studi Ilmu Komunikasi. Prenadamedia.
Pratopo, W. M. (2018). Pandangan Tokoh Pers terhadap Etika Media Baru. Jurnal Pustaka Komunikasi. 1 (1). https://doi.org/10.32509/pustakom.v1i1.554
Suarga. (2019). Hakikat, Tujuan, Dan Fungsi Evaluasi Dalam Pengembangan Pembelajaran. Jurnal Inspiratif Pendidikan. 8 (2). https://doi.org/10.24252/ip.v8i2.12344
Ulya, E. D., Saleh, A. dan Priatna, W. B. (2016). Penerapan Etika Komunikasi Interpersonal Pada Mahasiswa Program Diploma IPB. Jurnal Komunikasi Pembangunan. 14 (1). https://doi.org/10.46937/14201613550
Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945.
Undang-Undang Republik Indonesia No 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi.
Undang-undang Sisdiknas No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
DOI: https://doi.org/10.32509/pustakom.v4i2.1631
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Jurnal Pustaka Komunikasi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by:
Recommended Tools :
Jurnal Pustaka Komunikasi
Fakultas Ilmu Komunikasi, Universitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)
email: pustakom@dsn.moestopo.ac.id
Copyright (c) 2022 Jurnal Pustaka Komunikasi
Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.