Urgensi Mind dalam Interaksi Simbolik Komunikasi Antar Pribadi Dosen dan Mahasiswa

Salilah Zahira Ramadhani, Hana Rizqy Tazkia, Putri Giani Nabila Salwa, Yunita Sari

Abstract


George Herbert's symbolic interaksionisme theory of Herbert Mead confirmed that human communication occurred through symbols that have a social meaning. In this perspective, mind (mind) plays a crucial role as the capacity to interpret symbols, provide reflective response, and executes the interaction. In a lecturer relationship - students, the implementation of the mind frame is the basis to reduce the risk of miscommunication and improve the quality of interpersonal relationships through empathic attitudes and openness. This research adopted a qualitative descriptive approach with a phenomenology foundation to explore the subjective experience of communication actors. Informants consist of two senior lecturers who have a teaching experience of more than ten years and two S2 program students who often interact formally or informally at a private university in Jakarta. The findings show that the urgency of the mind is seen in the symbol exchange process between lecturers and students; mind serves as an internal mechanism that includes perception, understanding, attitudes/emotions, motivation, and awareness of roles. Thus, mind plays an important role in the formation of meaning, smooth interpersonal communication, and strengthening academic relationships. 


Keywords


Symbolic Interactionism; Interpersonal Communication; Lecturer-Student Relationship

Full Text:

PDF

References


Baharuddin, B. (2017). Interaksi sosial dalam pelayanan akademik dalam kehidupan pendidikan tinggi ditinjau dari teori interaksionisme simbolik. Jurnal Al Hikmah, 11(2).

Dadi, A. (1998). Interaksionisme Simbolik. Komunikasi Antar Budaya, 9(2), 302.

Fadila, N. (2017). Interaksi Simbolik Pada Kalangan Sosialita (Studi Fenomenologi Gaya Hidup pada Kalangan Sosialita di Kota Makassar). In INTERAKSI SIMBOLIK PADA KALANGAN SOSIALITA (Studi Fenomenologi Gaya Hidup pada Kalangan Sosialita di Kota Makassar).

Hidayat, H., Anggraini, L., Ridha, M., Sami’an, & Swarnawati, A. (2022). Iklim Komunikasi Organisasi dan Gaya Komunikasi Kepemimpinan terhadap Kinerja. Pustaka Komunikasi, 5 No,1(1), 53–64.

Humam Ramadhan, F., Faizatuz Zuhriyah, N., Siti Marlina, N., & Elan Maulani, I. (2023). Menggali Potensi Komunikasi Nonverbal dalam Interaksi Manusia pada Pola Komunikasi Lingkaran. Edunity Kajian Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(2), 308–315. https://doi.org/10.57096/edunity.v2i2.64

Junadi. (2021). Peran Komunikasi Antar Peibadi Pimpinan dan Bawahan dalam Peningkatan Produktivitas Kerja selama Pandemi. Jurnal Network Media, 4 No 2, 2569–6446.

Kartika, N. (2024). Interaksi sosial mahasiswa dengan dosen dalam mengikuti perkuliahan teori sosiologi sebelum dan sesudah Covid 19 (Skripsi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Marinu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Meotde Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7 No 2, 2896–2910.

Miles, M. B., & Hubberman, A. M. (1992). Analisis Data Kualitatif buku seumber tentang metode metode baru. Universitas Indonesia.

Muslim. (2016). Varian—Varian Paradigma, Pendekatan, Metode dan Jenis Penelitian dalam Ilmu Komunikasi. Jurnal Universitas Pakuan, 1 No 10, 77–83.

Nasir, A., Nurjana, Shah, K., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Pendekatan Fenomenologi Dalam Penelitian Kualitatif 1. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(5), 4445–4451. https://j-innovative.org/index.php/Innovative%0APendekatan

Neuman, W, Lawrence. Social Research Methods – Qualitative and Quantitative Approaches, 5th edition. Boston: A and B, Pearson Education, Inc, 2003. Newsoom,

Nugroho, O. C. (2016). INTERAKSI SIMBOLIK DALAM KOMUNIKASI BUDAYA (Studi Analisis Fasilitas Publik Di Kabupaten Ponorogo). Aristo, 3(1), 1. https://doi.org/10.24269/ars.v3i1.7

Octavina, M. T. (2024). Ketimpangan Pendidikan dan Peluang Kerja: Perspektif Teori Interaksionisme Simbolik. TAZKIR : Jurnal Penelitian Ilmu - Ilmu Sosial Dan Keislaman, 10 No 1.

Patton, Michael Q. Qualitative Research & Evaluation Methods. London: Sage Publication, 2002.

Paquita, I., Roslan, S., & Upe, A. (tahun tidak disebut). Mahasiswa dan tugas akhir (perspektif interaksionisme simbolik pada mahasiswa FISIP UHO). Gemeinschaft.

Shidqi, M., & Nuraeni, Y. (2025). Relasi Interpersonal dan Motivasi Diri dalam Pembentukan Kemandirian Santri Tunanetra. Jurnal Pustaka Komunikasi, 8(2), 309–322.

Siregar, L. Y. S. (2020). Motivasi Sebagai Pengubahan Perilaku. Forum Paedagogik, 11(2), 81–97. https://doi.org/10.24952/paedagogik.v12i2.3156




DOI: https://doi.org/10.32509/pustakom.v8i2.5862

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Pustaka Komunikasi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexed by:

     

Recommended Tools :

 


Jurnal Pustaka Komunikasi

Fakultas Ilmu KomunikasiUniversitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)

email: pustakom@dsn.moestopo.ac.id

Copyright (c) 2025 Jurnal Pustaka Komunikasi

Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.