PENGUNGKAPAN NILAI ANTI KORUPSI DAN PERAN KOMUNIKASI DALAM BUKU AJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI

Muhtadin Muhtadin

Abstract


The background of this research is an effort to participate in education in eradicating corrupt behavior. In this effort, it is necessary to inculcate anti-corruption values that are integrated into existing subjects, so that they are not burdensome to emerge new subjects. Furthermore, to provide this education, an effective learning process is needed by using the right communication process so that the cultivation of anti-corruption values can be implemented optimally. This study aims to reveal the anti-corruption values contained in Islamic Education textbooks and then provide an overview of how to build effective communication to be used in learning. This research is a library research with student textbooks as the object of study. The results showed: the values of anti-corruption education contained in the textbook of Islamic Religious Education and Character are the values of honesty, caring, independence, discipline, responsibility, hard work, simplicity, courage, and justice. Effective communication occurs when paying attention to at least five things: clarity of material, accuracy of language use, material context, communication flow, and the environmental culture of students.


Keywords


Effective Communication; Anti-Corruption Values; Islamic Education

Full Text:

PDF

References


Arif, Z. (1997). Pedoman Baru Menyusun Bahan Ajar. Gramedia.

Birahmat, B. (2018). Korupsi dalam Perspektif Al Qir’an. Jurnal IAIN Curup, 3(1). http://journal.iaincurup.ac.id/index.php/JF/article/download/457

BPKP. (1999). Strategi Pemberantasan Korupsi Nasional. Pusat Pendidikan dan Pengawasan BPKP.

Darajat, Z. (1998). Ilmu Pendidikan Islam. Bumi Aksara.

Depdiknas. (2003). Undang Undang No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Fadhil, M. (2019). Pendidikan Agama Islam, Internalisasi Nilai-Nilai Anti Korupsi dan Pencegahan Tindak Pidana Korupsi. Jurnal JRTIE, 2(1). https://www.researchgate.net/publication/330518887_Pendidikan_Anti_Korupsi_Dalam_Pendidikan_Agama_Islam

Frimayanti, A. I. (2017). Pendidikan Anti Korupsi Dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al Tadzkiyah, 8(1). https://www.researchgate.net/publication/330518887_Pendidikan_Anti_Korupsi_Dalam_Pendidikan_Agama_Islam

Ievansyah, I., & Sadono, T. P. (2018). Personal Branding Dalam Komunikasi Selebritis (Studi Kasus Personal Branding Alumni Abang None Jakarta Di Media Sosial “Instagram”). Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 4(02), 149. https://doi.org/10.30813/bricolage.v4i02.1658

Jumal Ahmad. (2018). Desain Penelitian Analisis Isi (Content Analysis). ResearchGate, June, 1–20. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.12201.08804

Kemendikbud RI. (2011). Pendidikan Anti Korupsi Untuk Perguruan Tinggi.

Kemendikbud RI. (2014). peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 59 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah.

Lu’mu Taris, M. R. (2016). Implementasi Media Pembelajaran Anti Korupsi Berbais Gender Untuk Menanamkan Nilai-Nilai Kejujuran di SD. Jurnal Penelitian Pendidikan INSANI, 19(2).

Minarti, S. (2013). Ilmu Pendidikan Islam: Fakta Teoritis-Filosofis dan Aplikatif-Normatif. Amzah.

Moleong, L. J. (2002). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Mukodi. (2017). Model Penyadaran Anti Korupsi: redesain konseptual dan aplikatif melalui teenager corruption wacth. LPPM Press STKIP PGRI.

Mulyana, D. (2011). Ilmu Komunikasi Sekarang dan Tantangan Masa Depan. Kencana.

Nasor, M. (2014). Teknik Komunikasi Guru dan Siswa dalam Peningkatan Prestasi Siswa. Ijtimaiyya, 7(1). https://media.neliti.com/media/publications/69422-ID-teknik-komunikasi-guru-dan-siswa-dalam-p.pdf

Nisa, H. (2016). Komunikasi yang Efektif dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Universum, 10(1). https://jurnal.iainkediri.ac.id/index.php/universum

Onong Uchajana Effendy. (2004). Dinamika Komunikasi. Remaja Rosdakarya.

Onong Uchajana Effendy. (2005). Ilmu Komunikasi: Teori dan Praktek. Remaja Rosdakarya.

Rosikah, C. D. (2016). Pendidikan Anti Korupsi: kajian anti korupsi teori dan praktik. Sinar Grafika.

Sugiono. (2009). Memahami Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Suwadi. (2015). Panduan Penulisan Skripsi. Jurusan Pendidikan Agama Islam fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga.

Suyanto. (2000). Refleksi dan Reformasi Pendidikan Di Indonesia Memasuki Milenium III. Adicita Karya Nusa.

Syamsudin, A. (2011). Tindak Pidana Khusus. Sinar Grafika.

Tischer, S. (2009). Metode Analisis Teks dan Wacana (Ghazali (ed.)). Pustaka Pelajar.

Umanailo, M. C. B. (2015). Ilmu Sosial Budaya Dasar (Edition Pertama). https://doi.org/10.17605/OSF.IO/4HPWC

Wisman, Y. (2017). Komunikasi Efektif dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Nomosleca, 3(2). http://jurnal.unmer.ac.id/index.php/n/article/view/2039

Zed, M. (2004). Metode Penellitian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.32509/pustakom.v4i1.1330

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PUSTAKA KOMUNIKASI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexed by:

    

Recommended Tools :

 


Jurnal Pustaka Komunikasi

Fakultas Ilmu KomunikasiUniversitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)

email: pustakom@dsn.moestopo.ac.id

 

Copyright (c) 2022 Jurnal Pustaka Komunikasi

Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.