Media Edukasi dan Informasi dalam Podcast Lingkar Inspirasi Bangsa “Yuk Kita Bahas”

Muhammad Habibi Putra Pratama, Nursapia Harahap

Abstract


The aim of this research is to find out whether the Lingkar Inspirasi Bangsa podcast can be a medium of education and information for the community, especially teenagers. The research method used is descriptive study research which focuses on searching for information related to existing symptoms, supported by an explanation of the objectives achieved. The data collection technique applied uses interviews and observation as primary data plus documentation as secondary data. The research results obtained are that every podcast episode that has been selected and watched by the informant, namely Duta Siswa Sumatera Utara 2022, becomes a new experience and learning so that any information and education obtained can be applied according to their individual needs.


Keywords


Education; Information; Podcast; Teenager; Student

Full Text:

PDF

References


Adnan, I., & Dudi Iskandar, D. (2020). Studi Netnografi Belajar Membuat Podcast pada Komunitas The Podcasters di Media Social Discord. Jurnal Syntax Transformation, 1(8).

Al Amin, M., Ikhsan, M., & Salman, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Tata Cara Wudhu Berbasis Android Menggunakan Smarrt Apps Creator. Jurnal Educandum.

Anwar, E. F. (2022). Analisis Podcast Youtube pada Knowledge Society Remaja SMA Negeri 1 Kota Pangkalan Kerinci (Podcast Youtube Gritte Agatha). UIN Suska Riau.

Aqtari, W. D., & Harahap, N. (2023). Analysis of Children’s Communication Education on the YouTube Series of Nussa and Rarra. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 22(1), 11–20. https://doi.org/10.32509/wacana.v22i1.2649

Brabazon, T. (2019a). The DIY Phd Student Doctoral Education and Punking the Podcast. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 5(4). https://doi.org/10.23918/ijsses.v5i4p22

Brabazon, T. (2019b). The DIY Phd Student Doctoral Education and Punking the Podcast. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 5(4). https://doi.org/10.23918/ijsses.v5i4p22

Devega, E. (2017, October). TEKNOLOGI Masyarakat Indonesia: Malas Baca Tapi Cerewet di Medsos. Kominfo. https://www.kominfo.go.id/content/detail/10862/teknologi-masyarakat-indonesia-malas-baca-tapi-cerewet-di-medsos/0/sorotan_media

Dwi Susilowati, R., & Faiziyah, N. (2020). Penerapan Podcast pada Aplikasi Spotify Sebagai Media Pembelajaran Matematika di Tengah Pandemi Covid-19. In JRPIPM (Vol. 4, Issue 1).

Fadilah, E., Yudhapramesti, P., & Aristi, N. (2017). Podcast sebagai Alternatif Distribusi Konten Audio. Jurnal Kajian Jurnalisme, 1(1). https://doi.org/10.24198/jkj.v1i1.10562

Fitriyani, P. (2018). PENDIDIKAN KARAKTER BAGI GENERASI Z. Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah „Aisyiyah (APPPTMA).

Goldman, T. (2018). Scholar Commons The Impact of Podcasts in Education Pop Culture Intersections The Impact of Podcasts in Education. Advanced Writing: Pop Culture Intersections, 29. https://scholarcommons.scu.edu/engl_176

Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif. Wal Ashri Publishing.

Hutabarat, P. M. (2020). PENGEMBANGAN PODCAST SEBAGAI MEDIA SUPLEMEN PEMBELAJARAN BERBASIS DIGITAL PADA PERGURUAN TINGGI . Jurnal Sosial Humaniora Terapan, 111.

Ikasari, P. N., & Christiani, L. C. (2021). Pengalaman Mengkonsumsi Berita Online Perspektif Generasi Milenial di Jawa Tengah. SOURCE : Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(1), 45. https://doi.org/10.35308/source.v7i1.2769

Imarshan, I. (2021a). Popularitas Podcast sebagai Pilihan Sumber Informasi bagi Masyarakat Sejak Pandemi COVID-19. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik Dan Komunikasi Bisnis, 5(2), 213–221.

Imarshan, I. (2021b). POPULARITAS PODCAST SEBAGAI PILIHAN SUMBER INFORMASI BAGI MASYARAKAT SEJAK PANDEMI COVID-19. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik Dan Komunikasi Bisnis, 5(2), 213. https://doi.org/10.24853/pk.5.2.213-221

Ismail Nurdin & Sri Hartati. (2019). Metodologi Penelitian Sosial. Media Sahabat Cendikia.

Jayusman, I., Agus, O., & Shavab, K. (2020). Studi Deskriptif Kuantitatif Tentang Aktivitas Belajar Mahasiswa dengan Menggunakan Media Pembelajaran Edmodo dalam Pembelajaran Sejarah. In Halaman | 13 Jurnal Artefak (Vol. 7, Issue 1). https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/artefak

Kominfo. (2023). Pengguna Internet di Indonesia 63 Juta Orang. Https://Www.Kominfo.Go.Id/Index.Php/Content/Detail/3415/Kominfo+%3A+Pengg Una+Internet+di+Indonesia+63+Juta+Orang/0/Berita_satker.

Kumalahayati, N., & Yusriyah, K. (2022). Komunikasi Interpersonal Guru Dan Siswa Dalam Pemanfaatan Microsoft Teams Pada Blended Learning. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 21(2), 265–276. https://doi.org/10.32509/wacana.v21i2.2180

Lavircana, R., Herman, M., & Humaidi, M. A. (2020). PENGGUNAAN PODCAST SEBAGAI MEDIA HIBURAN DAN INFORMASI DI BANJARMASIN.

Mamik. (2015). Metodologi Kualitatif. Zifatama Jawara.

Mayangsari, D., & Tiara, D. R. (2019). Podcast Sebagai Media Pembelajaran Di Era Milenial. Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi, 3(02), 126–135.

Ni’matul Rohmah, N. (2020). Media Sosial Sebagai Media Alternatif Manfaat dan Pemuas Kebutuhan Informasi Masa Pandemik Global Covid 19 (Kajian Analisis Teori Uses And Gratification). Al-I’lam; Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 4(1), 1–16. https://www.kompas.com/tren/read/2020/03/29/092500765/update-virus-corona-di-dunia-29-maret--662.073-kasus-di-200-

Nurhanifa, A., Widianti, E., & Yamin, A. (2020). KONTROL DIRI DALAM PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL PADA REMAJA. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 3(4), 528.

Nurtiar, H. (2022). The Secret of Library Marketing. BPPD APWI.

Nurudin. (2017). Pengantar Komunikasi Massa. Rajawali Pers.

Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26

Perks, L. G., & Turner, J. S. (2019). Podcasts and Productivity: A Qualitative Uses and Gratifications Study. Mass Communication and Society, 22(1), 96–116. https://doi.org/10.1080/15205436.2018.1490434

Pujiono, A. (2021). Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z. Didache: Journal of Christian Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.46445/djce.v2i1.396

Rika, & Elysa, E. (2022). Efektivitas Komunikasi Akuun Instagram @zaidulakbar dalam Pemenuhan Kebutuhan Informasi Kesehatan. JOM FISIP, 9.

Saputra, A. (2019). Survei Penggunaan Media Sosial di Kalangan Mahasiswa Kota Padang Menggunakan Teori Uses and Gratifications. BACA: JURNAL DOKUMENTASI DAN INFORMASI, 40(2), 207. https://doi.org/10.14203/j.baca.v40i2.476

Sari, W. P. dan L. I. (2019). Komunikasi Kontemporer dan Masyarakat. Gramedia Pustaka Utama.

Secsio, W., Putri, R., Nurwati, R. N., Meilanny, & Santoso, B. (2015). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Remaja. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3, 48–49.

Setyaning, F. (2021). Analisis Model Pembelajaran E-Learning Berbasis Podcast Sebagai Sumber Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat, III(2).

Shilvina Widi. (2023). Pengguna Media Sosial di Indonesia sebanyak 167 Juta pada 2023. DataIndonesia.Id.

Subarjo, A. H. (2017). Perkembangan Teknologi dan Pentingnya Literasi Informasi untuk Mendukung Ketahanan Nasional. Angkasa : Jurnal Ilmiah Bidang Teknologi, 2.

Susilowati. (2021). Konstruksi Seksualitas Dalam channel YouTube Podcast Deddy Corbuzier versi “Bini Uus Kite Unboxing!!” Jurnal Trias Politika, 5(1). www.theguardian.com

Syafrina, A. E. (2022). PENGGUNAAN PODCAST SEBAGAI MEDIA INFORMASI DI KALANGAN MAHASISWA FAKULTAS ILMU KOMUNIKASI UNIVERSITAS BHAYANGKARA JAKARTA RAYA. Jurnal Komunikasi, Masyarakat Dan Keamanan, 4(2). https://doi.org/10.31599/komaskam.v4i2.1680

Syarifuddin, & Utari, E. D. (2022). Media Pembelajaran (Dari Masa Konvensional Hingga Masa Digital). Bening Media Publishing.

Zellatifanny, C. M. (2020). Tren Diseminasi Konten Audioon Demandmelalui Podcast: Sebuah Peluang dan Tantangan di Indonesia. Journal Pekommas, 5(2), 117. https://doi.org/10.30818/jpkm.2020.2050202




DOI: https://doi.org/10.32509/pustakom.v7i1.3519

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Pustaka Komunikasi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexed by:

    

Recommended Tools :

 


Jurnal Pustaka Komunikasi

Fakultas Ilmu KomunikasiUniversitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)

email: pustakom@dsn.moestopo.ac.id

 

Copyright (c) 2022 Jurnal Pustaka Komunikasi

Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.