PENGARUH METODE PENGAJARAN TERHADAP MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA ANGKATAN 2017 FIKOM UPDM (B)

Nunuk Prihatiningsih

Abstract


This study aims to determine the 2017 UPDM FIKOM Student assessment (B), regarding 1) teaching methods carried out by the Lecturer; 2) Student motivation to learn; 3) the influence of the teaching method on student learning motivation The population of this study were UPDM FIKOM students (B) in 2017 numbering 188 students, the research paradigm using the positivism paradigm, the research approach using a quantitative approach and using survey methods data analysis techniques using linear regression analysis simple to know the magnitude of influence. Simple liner regression is based on functional and causal relationships of one independent variable with one dependent variable.The results showed that there were influences of Teaching Methods on Student Learning Motivation. The results of this study also assessed that the teaching method used by lecturers was good.

Keywords


Teaching Methods, Learning Motivation, Student Assessment

Full Text:

PDF

References


Agus Salim, 2006, Teori Dan Paradigma Penelitian Sosial, ed ke 2, Yogyakarta, PT. Tiara Kencana

Arifin, Zainal. 2012. Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya

Alex Sobour, Psikologi Umum, 2003, Bandung: Pustaka Setia

A.S. Makmun, 2005, Psikologi Kependidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya

Aan Komariah dan Cepi Triatna, 2010,Visionary Leadership Menuju Sekolah Efektif, Jakarta: Bumi Aksara

Abdullah Idi, 2011, Sosiologi Pendidikan: Individu, Masyarakat, dan Pendidikan, Jakarta : Rajawali Pers

Abu Ahmadi, 2007, Sosiologi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta

Ahmad Atmadi. A dan Setiyaningsih, Y., 2000, Transformasi Pendidikan, Memasuki Melineum ketiga, Yogyakarta : Penerbit Kanisius dan Universitas Sanata Dharma

Alisuf Sabri, 2006, Pengantar Psikologi Umum dan Perkembangan, Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya

Anwar Prabu Mangkunegara, 2004, Manajemen Sumber Daya Manusia, (Bandung: Remaja Rosdakarya

Asnawi Sahlan, 2007, Teori Motivasi dalam Pendekatan Psikologi Industri dan Organisasi, Jakarta: Studia Press

Catharina Tri Anni, 2004, Psikologi Belajar, Semarang: Unnes Press

Chalijah Hasan, 2004, Dimensi-dimensi Psikologi Pendidikan, Surabaya: Al-Ikhlas

David C. McClelland. 1997, The Achieving Society, New York: Mc.Millan Publishing Co. Inc.

Dimyati dan Mudjiono, 2006, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta

Dryden Gordon dan Vos, Jeannette Vos, Dr, Kaifa, 2000, Revolusi cara Belajar (The Learning Revolution), Bandung

DePoter, Bobi , Reardon Mark, Nourie- Sarah Singer ,Allyn and Bacon, 1999, Quantum Teaching, Boston: Orches Student Process

Elly M. Setiadi, 2013, Ilmu Sosial dan Budaya Dasar, Ed. 3, Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Hamzah B Uno, 2010, Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis di Bidang Pendidikan, Jakarta: PT. Bumi Aksara

Hasan Langgulung, 1995, Manusia dan Pendidikan, Jakarta: Al-Husna Zikra

Hasan, M. Iqbal, 2002, Pokok-pokok Materi Metodologi Penelitian dan Aplikasinya, Bogor : Ghalia Indonesia

Hasibuan, Malayu S.P., 2001, Organisasi dan Motivasi, Dasar Peningkatan Produktivitas, Jakarta: Bumi Aksara

Koentjaraningrat, 2008, Bunga Rampai Kebudayaan, Mentalitas dan Pembangunan, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Ronny Kountur, 2003, Metode Penelitian untuk penelitian skripsi dan tesis, Jakarta : PPM

Lunardi.AG, 1986, Pendidikan orang Dewasa, PT. Gramedia

Luthans, Fred, Perilaku Organisasi, Diterjemahkan oleh: Vivin Andhika Yuwono; Shekar Purwanti; Th.Arie Prabawati; dan Winong Rosari., 2005, Perilaku Organisasi, Yogyakarta: Penerbit Andi

Moleong, j, Lexy. 2006. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

M. Thoha, 2004, Perilaku Organisasi Konsep Dasar dan Aplikasinya, Jakarta: Raja Grafindo Persada

Malayu Hasibuan, 2009, Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta: Bumi Aksara

Malayu S.P. Hasibuan, 2003, Organisasi dan Motivasi Dasar Peningkatan Produktivitas, Jakarta: Bumi Aksara

Manulang M., 2001, Manajemen Sumber Daya Manusia, Yogyakarta: BPFE

Muhaimin, 2009, Rekonstruksi Pendidikan Islam dari Paradigma Pengembangan, Manajemen Kelembagaan, Kurikulum hingga Strategi Pembelajaran, Jakarta: Rajawali Pers

Muhibbin Syah, 2010, Psikologi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya

M.Sastrapratedja, 2001. Budaya Sekolah, dalam Artikel Majalah Ilmiah Dinamika Pedidikan No. 2/Th.VIII November. 2001.

Nana Syaodih Sukmadinata, 2005, Landasan Psikologi Proses Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya

Ngalim Purwanto, 2004, Psikologi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya

Oemar Hamalik,2001, Proses Belajar Mengajar, Jakarta: Bumi Aksara

Parel, C.P. et.al., 1994, Sampling Design And Procedures, Philippines: Social Science Council

Robert Frager, James Fadiman, 2013, Personality and Personal Growth (7th edition), Pearson Education ,Inc,

Sumadi Suryabrata, 2002, Psikologi Pendidikan, Jakarta : Raja Grafindo Persada

Syaiful Bahri Djamarah, 2008, Psikologi Belajar, Jakarta: Rineka Cipta

Sugiyono,2006, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung:Alfabeta

Sukardi,2003, Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara

Sugiyono,2006, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Alfabeta

Sugiyono. 2007. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sardiman AM, 2018, Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta : Rajawali Pers

Tahir, Muh. 2011. Pengantar Metodologi Penelitian Pendidikan. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar

Tafsir, 2005, Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya




DOI: https://doi.org/10.32509/pustakom.v2i1.877

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PUSTAKA KOMUNIKASI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexed by:

    

Recommended Tools :

 


Jurnal Pustaka Komunikasi

Fakultas Ilmu KomunikasiUniversitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)

email: pustakom@dsn.moestopo.ac.id

 

Copyright (c) 2022 Jurnal Pustaka Komunikasi

Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.