ANALISIS RUANG PUBLIK INSTAGRAM BEMP ILMU KOMUNIKASI UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA SEBAGAI TRANSFORMASI INFORMASI

Febrizka Nabilla, Kiki Dwi Arviani, Rizka Herlina, Dini Safitri

Abstract


One of the important factors in delivering information transformation is the intensity of the followers. With the intensity of the followers that causes the information reported by an information submitted by the Instagram account of BEMP Communication Science, State University of Jakarta. The purpose of this study is to see the information transformation process that occurs on the BEMP Instagram account of the Jakarta State University for communication.  This research uses qualitative research methods with interview and observation data techniques. The results of this study indicate that Instagram of BEMP Communication Science, State University of Jakarta is a place for public spaces in statements of attitudes and arguments. In addition, the information transformation that occurs includes criticism and suggestions from his followers, this can happen because the information conveyed can influence the various opinions and responses of his followers, then what the followers think. The occurrence of this transformation made his followers more generous in visiting the Instagram account of BEMP Communication Science, State University of Jakarta, because they wanted information for themselves that could be obtained by visiting the Instagram account of BEMP Communication Science, State University of Jakarta.


Keywords


Public Space; Information Transformation; Instagram

Full Text:

PDF

References


Andri, K., Nibrasatul, Y., & Erna, T. (2020). Resistensi Ruang Publikdi Tengah Covid-19 Perspektif Islam Dan Komunikasi Multikultural. Jurnal Komunike, 7, 24–40.

Anggito, A., & Johan, S. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (E. D. Lestari (ed.)). Sukabumi : CV Jejak.

Atmojo, J. T. (2015). Media Massa dan Ruang Publik. Jurnal Visi Komunikasi, 14(02), 223–238.

Dwihantoro, P., Rosyidi, M. I., & Husna, A. N. (2020). Menakan New Media Sebagai Ruang Publik Dalam Konteks Kebhinekaan Di Magelang. Jurnal Komunikasi Dan Sosial Humaniora, 1, 1–10.

Fahmi, U., & Wibowo, C. P. (2017). Ruang Publik Online : Sebuah Dimensi Baru Dalam Proses Pembuatan Kebijakan? (Studi Kasus Penggunaan Twitter Di Indonesia. International Seminar:Reconstructing Public Administration Reform To Build World Class Government, 591–605.

Haezer, E. (2018). Menyoal Internet sebagai Ruang Publik Dalam Perspektif Habermas. Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 4(2), 182–196.

Istiarni, A., & Kurniasari, E. (2020). Peran Perpustakaan Digital Dalam Menciptakan Ruang Publik (Studi Kasus Perpustakaan Digital Universitas Lampung). Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 15(1), 31–53.

Insani, C. N., Hidayat, D. R., & Zulfan, I. (2019). Pemanfaatan Insta Story Dalam Aktivitas Jurnalistik Oleh Majalah Gadis. Jurnal Kajian Jurnalisme, 3(1), 39. https://doi.org/10.24198/jkj.v3i1.22453

Jati, W. R. (2016). Cyberspace, Internet, Dan Ruang Publik Baru : Aktivisme Online Politik Kelas Menengah Indonesia. Jurnal Pemikiran Sosiologi, 3(1), 25–35.

Liliweri, A. (2011). Komunikasi Serba Ada Serba Makna. Kencana.

Nasrullah, R. (2012). Internet dan Ruang Publik Virtual , Sebuah Refleksi atas Teori Ruang Publik Habermas. Jurnal Komunikator, 4(1), 27–35.

Prihatiningsih, W. (2017). Motif Penggunaan Media Sosial Instagram Di Kalangan Remaja. Jurnal Communication VIII, 1, 51–65.

Salman. (2017). Media Sosial Sebagai Ruang Publik. Jurnal Bisnis Dan Komunikasi, 4(2), 124–131.

Sari, D. N., & Basit, A. (2020). Media Sosial Instagram Sebagai Media Informasi Edukasi Parenting. Persepsi: Communication Journal, 3(1), 23–36. https://doi.org/10.30596/persepsi.v3i1.4428

Shaleh, A., & Furrie, W. (2020). Peran Public Relations Dalam Pemanfaatan Instagram Sebagai Alat Publikasi Untuk Meningkatkan Layanan Masyarakat Di Puskesmas Kecamatan Cilincing (Studi Kasus Pada Akun Instagram @Puskesmascilincing) puskesmascilincing). LUGAS Jurnal Komunikasi, 4(1), 9–16. https://doi.org/10.31334/lugas.v4i1.936

Simamarta, S. (2014). Media Baru, Ruang Publik Baru, Dan Transformasi Komunikasi Politik Di Indonesia. Interact, 3(2), 18–36.

Supriadi, Y. (2017). Relasi Ruang Publik Dan Pers Menurut Habermas. Kajian Jurnalisme, I(1), 1–20.

Tricana, D. W. (2013). Media Massa dan Ruang Publik (Public Sphere), sebuah Ruang yang hilang. Jurnal Aristo, 12(November), 8–13.

Wahyudin, D., & Adiputra, C. P. (2019). Analisis Literasi Digital Pada Konten Instagram @Infinitigenre. Wacana: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(1), 25–34. https://doi.org/10.32509/wacana.v18i1.744




DOI: https://doi.org/10.32509/wacana.v20i1.1444

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 Indexed by:

     

 Recommended Tools :

 

 

WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi

Fakultas Ilmu KomunikasiUniversitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)

email: [email protected]

 

Copyright (c) 2021 WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi

Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.