Komunikasi Interaksi Simbolik Spoke Person Badja Coffee Dalam Meningkatkan Brand Awareness Lokalate
Abstract
The inevitable evolution of consumer needs drives companies, particularly in the Fast Moving Consumer Goods (FMCG) sector, to continuously seek innovation to enhance competitiveness and have a long-term impact on consumers' lives. Often, these innovations are introduced through events. In this context, the importance of the speaker or spokesperson role as a communicator in building trust and conveying messages to the audience is crucial. This research employs a qualitative case study method, focusing on the "Ngopinspirasi" event conducted by PT Nutrifood Indonesia for the Lokalate brand at Nutrihub Bandung, with the increasing awareness among students. The analysis centers on the application of symbolic interaction communication by the micro-business Badja Coffee as a spokesperson during the event to enhance Lokalate awareness at Nutrihub Bandung. The study utilizes Mead's symbolic interaction theory, encompassing three concepts: mind, self, and society. The research subjects the owner of Badja Coffee as the spokesperson and the marketing team of PT Nutrifood Indonesia in Bandung. The findings indicate that interaction communication flows smoothly, harmoniously, with involvement building a close relationship between the spokesperson and the audience. The study also applies Mead's symbolic interaction theory to analyze symbols of the spokesperson's behavior, such as clothing and speech.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (P. Rapanna, Ed.; Syakir Media Press). CV. Syakira Media Press.
Afrilian, D. (2023, Februari 21). 5 Fakta Kopi Kemasan Yang Disebut Tak Sehat, Ini Penjelasan Ahli. Detikfood. Https://Food.Detik.Com/Info-Sehat/D-6578961/5-Fakta-Kopi-Kemasan-Yang-Disebut-Tak-Sehat-Ini-Penjelasan-Ahli
Arianty, N., & Andira, A. (2021). Pengaruh Brand Image Dan Brand Awareness Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 4, 39–50. Https://Doi.Org/10.30596/Maneggio.V4i1.6766
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R., & Afgani, M. (2023). Metode Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3, 1–9.
Auliya, S. P. (2019). Event Marketing Sebagai Strategi Peningkatan Volume Penjualan Kayn Label.
Award, T. B. (2023). Top Brand Index Kopi. Retrieved from topbrand-award.com.
Ayomi, G. (2021, Mei 31). Mengenal Non-Probability Sampling Dalam Teknik Pengambilan Sampel. Laboraturium Analisis Data Dan Rekayasa Kualitas.
Bahriyah, E. N. (2019). “Marketing Public Relations-SPOKE PERSON” Mata Kuliah HMM202 Marketing Public Relations.
Bodok. (2022, Oktober 17). Lokalate Sebagai Brand Minuman Kopi Indonesia, Hut Ke-4 Tahun, Pekan Melek Inklusivitas 2022. Sripoku.Com. Https://Palembang.Tribunnews.Com/2022/10/17/Lokalate-Sebagai-Brand-Minuman-Kopi-Indonesia-Hut-Ke-4-Tahun-Pekan-Melek-Inklusivitas-2022
Cinthya. (2021, Juli 21). Event Marketing, Strategi Ampuh Tingkatkan Brand Awareness. Accurate.Id .
Detikevent. (2023, April 26). Strategi Event Marketing: Kunci Meningkatan Brand Awareness Perusahaan. Detikevent.
Dewi, R. (2020). Penerapan Metode Studi Kasus YIN dalam Penelitian Arsitektur dan Perilaku. Teknik Sipil dan Arsitektur, 92-104
Ditamei, S. (2022, Oktober 14). Research Gap Adalah: Jenis Dan Cara Menemukannya. Detikfinance.
Josita, A., & Pribadi, M. (2021). Peran Interaksi Simbolik Dalam Perancanaan Komunikasi Pemasaran Di Era Pandemi (Studi Kasus Kopi Lain Hati Sukasari Bogor). Prologia, 5(1), 45–51.
Kaharuddin. (2021). Kualitatif : Ciri Dan Karakter Sebagai Metodologi. Equilibrium : Jurnal Pendidikan, IX, 1–8.
Karsono, Purwanto, & Salman, A. (2021). Strategi Branding Dalam Meningkatkan Kepercayaan Masyarakat Terhadap Madrasah Tsanawiyah Negeri. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam.
Karundeng, A., Naryoso, A., & Pradekso, T. (2020). Hubungan Terpaan Hoax Covid-19, Kompetensi Komunikasi Juru Bicara Covid-19 Dan Tingkat Kepercayaan Masyarakat Pada Kinerja Pemerintah Pusat Dalam. Eprints, 1–33.
Larasati. (2022, Oktober 26). Lokalate Dari Nutrifood Kopi Unik Cita Rasa Nusantara. Timesindonesia.
Lazuardi, D. (2022, Januari 12). Pentingnya Meningkatkan Brand Experience Bagi Strategi Marketing. Inmarketing.
Lie, A., & Pribadi, M. (2021). Interaksi Simbolik Dalam Perencanaan Komunikasi Pemasaran (Studi Kasus Brand Cocopi). Prologia, 5(2), 247–252.
Mekarisce, A. (2020). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Pada Penelitian Kualitatif Di Bidang Kesehatan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat, 12, 145–151.
Mustinda, L. (2016, Desember 22). Generasi Millennial Terbukti Lebih Banyak Minum Kopi Dibandingkan Generasi Sebelumnya. Detikfood.
Natalia. (2021, Desember 15). FMCG Adalah Salah Satu Industri Besar Di Indonesia, Ini Pengertiannya! Accurate.Id.
Nur, A., & Yaumil Utami, F. (2022). Proses Dan Langkah Penelitian Antropologi: Sebuah Literature Review. Dialetika, Sosial Dan Budaya, 3(1), 1–25. Http://Jurnal.Staiddimakassar.Ac.Id/Index.
Otsuka. (2021, Maret 2). Pocari Sweat Gelar Event Lari Terbesar Di Indonesia, Pocari Sweat Run Indonesia 2021. Aio.Co.Id.
Otsuka. (2022). Tentang Kami, Amerta Indah Otsuka. Aio.Co.Id. Https://Www.Aio.Co.Id/About-Us
Ozora, L. (2023, Juni 15). Tren Kopi Kekinian Yang Menjadi Gaya Hidup Anak Muda. Kompasian.
Prameswari, A. (2019). Strategi Brand Acivation Untuk Meningkatkan Brand Awareness (Studi Kasus Event Dextone Goes To School Di Sekolah Dasar Negeri 13 Jakarta Utara). 1–105.
Ramadayanti, F. (2019). Peran Brand Awereness Terhadap Keputusan Pembelian Produk. Jurnal Studi Manajemen Dan Bisnis, 6(2), 78–83. Http://Journal.Trunojoyo.Ac.Id/Jsmb78
Rasyid, E., & Tunggali, A. (2022). Strategi Brand Activation Perguruan Tinggi Muhammadiyah Aisyiyah. Profesi Humas, 6, 178–196.
Ridwan, M., Suhar, & Ulum, B. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review Pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 42-51
Rukin. (2019). Metode Penelitian Kualitatif (A. Saleh, Ed.). Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Saputra, H., & Kaharudin, M. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Keripik Tempe Azzahra Desa Sumber Rahayu Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Adl Islamic Economic , 2, 143–161.
Siahaan, F., & Hartono, A. (2022). Personal Social Responsibility (Psr) Model Miha Dan Kaitannya Dengan Teori Interaksi Simbolik (Studi Kasus Rumah Belajar Pelangi Nusantara Rawamangun). Journal Of Innovation Research And Knowledge, 1(9), 1029–1038.
Siena, C., & Pribadi, M. (2020). Interaksi Simbolik Dalam Sales Promotion Menciptakan Brand Loyalty (Studi Kasus Pengguna Kartu Starbucks Di Jakarta). Prologia, 4(1), 201–208.
Suriani, N., & Risnita. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 24-36.
Tropicanaslim. (2023). Tropicana Slim Gelar Edukasi Dan Pemeriksaan Kesehatan Massal Untuk 18.000 Masyarakat Indonesia Pada Hari Hipertensi Sedunia 2023. Tropicanaslim.Com.
Unmul, H. (2022, Maret 19). Kopi (Coffea Sp). Yin.Thp.Unmul. Http://Yin.Thp.Unmul.Ac.Id/Thp/Kopi-Coffea-Sp/
Uno, H. (2020). Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Penulisan Karya Ilmiah Menuju Anak Merdeka Belajar. Prosiding Webinar Magister Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo, 3–10.
Wibowo, A. (2020). Analisis Brand Activation, Switching Barrier, Kepuasan Konsumen Terhadap Loyalitas Merek (Brand Loyalty) (Studi Kasus Pada Pengguna Aplikasi Payment OVO). 1–130.
Yohana, A., & Saifulloh, M. (2019). Interaksi Simbolik Dalam Membangun Komunikasi Antara Atasan Dan Bawahan Di Perusahaan. Wacana, 18(1), 122–130.
DOI: https://doi.org/10.32509/wacana.v23i1.3569
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by:
Recommended Tools :
WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi
Fakultas Ilmu Komunikasi, Universitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)
email: wacana@dsn.moestopo.ac.id
WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.