Mengulik Peran Pelaku UMKM Perempuan Dalam Adopsi Inovasi Digital
Abstract
MSME entrepreneurs play an important role in efforts to improve the local economy. In particular, women often become MSME leaders. Digital innovation is key to expanding reach, increasing efficiency, and creating new opportunities. This study aims to explore the process of adopting digital innovation by female Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in Indonesia. This study uses a qualitative approach and a post-positivism paradigm to understand the factors that influence decisions to adopt digital technology, as well as the social and economic impacts of such adoption. Data were collected through interviews with three female MSME informants from Jakarta and Bekasi using the Technology Acceptance Model (TAM) theory, Miles & Huberman data analysis techniques and data validity testing using the triangulation method. The results of the study indicate that factors such as education, technological skills, government support, and access to resources play an important role in influencing the adoption of digital technology. In addition, the adoption of digital technology has been shown to increase operational efficiency, expand access to markets, and empower female MSMEs economically and socially.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Almira, Y. A. (2023). Tantangan dan Solusi dalam Pengembangan UMKM Milik Perempuan dengan Pemanfaatan Layanan Digital. HighEnd Magazine. https://highend-magazine.okezone.com/read/tantangan-dan-solusi-dalam-pengembangan-umkm-milik-perempuan-dengan-pemanfaatan-layanan-digital-Ao6s19. Diakses pada 2 Mei 2024.
Anjani, N. H. (2021). Potensi dan Tantangan UMKM Perempuan dalam Perekonomian Indonesia Artikel ini telah tayang di Katadata.co.id dengan judul “Noor Halimah Anjani : Potensi dan Tantangan UMKM Perempuan dalam Perekonomian Indonesia” , https://katadata.co.id/indepth/opini/6178. Katadata.Co.Id. https://katadata.co.id/indepth/opini/6178b7fac32eb/potensi-dan-tantangan-umkm-perempuan-dalam-perekonomian-indonesia. Diakses pada 2 Mei 2024.
Arsyad, A. A. J., & Tamrin, U. (2023). Transformasi Umkm Melalui Pendampingan Keterampilan Literasi Digital. KAREBA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 89–104.
Davis, F. D., Granić, A., & Marangunić, N. (2024). The technology acceptance model: 30 years of TAM. Springer.
Dewa, A. D. A. (2021). Adopsi Teknologi Informasi dan Komunikasi oleh Perempuan di Pedesaan (Studi pada Pengguna Peer to Peer Lending berbasis Teknologi Finansial). Gadjah Mada University Press. 199-220.
Dhyah, A. R. W., Ranggabumi, N., Thomas, A. P. S. (2016). Literasi Digital pada Perempuan Pelaku Usaha Produktif di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal ASPIKOM.
Glisina, D. R., & Fensi, F. (2017). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal Pengabdian & Kewirausahaan. 1(1). https://journal.ubm.ac.id/index.php/pengabdian-dan-kewirausahaan/article/view/1007
Izzatira,A., Ananta, P. (2023). Inovasi Aplikasi E-Peken : Optimalisasi Potensi UMKM Kota Surabaya. NeoRespublica : Jurnal Ilmu Pemerintahan. 4(2), 396-409.
Lasmery, R. M. G., Situmeang, I. V.O., & Isnaini, M. (2024). Peningkatan Kapasitas Media Digital kepada Pelaku UMKM Setu Babakan. ABDIMAS Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 5(1). http://ojs.kalbis.ac.id/index.php/kalbisabdimas/article/view/3294
Maharani, I. F., Hidayat, D., & Dianita, I. A. (2021). Penerapan Digital Marketing Pada Konteks Usaha Mikro Kecil dan Menengah Womenpreneur Maima Indonesia. Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 7(2), 699–709.
Margono, S. (2014). Metodologi penelitian pendidikan.
Misnan, M., & Barizki, R. N. N. (2021). Strategi komunikasi bisnis hipmikindo dalam mensinergikan sumberdaya akademisi dan pelaku UMKM. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 20(2), 226–241.
Moedasir, A. (2022). Random Sampling adalah: Jenis dan Teknik Pengambilannya. Majoo.Id. https://majoo.id/solusi/detail/random-sampling-adalah. Diakses pada 11 Desember 2023.
Pusparisa, Y. D. R. (2023). Dominasi Sektor UMKM, Perempuan Hadapi Sederet Tantangan. Kompas.Id. https://www.kompas.id/baca/ekonomi/2023/08/31/dominasi-sektor-umkm-perempuan-hadapi-sederet-tantangan. Diakses pada 11 Desember 2023.
Putri, V. K. M. (2022). Interpretasi Data: Pengertian dan Tujuannya. Kompas.Com. https://www.kompas.com/skola/read/2023/06/28/070000369/interpretasi-data--pengertian-dan-tujuannya. Diakses pada 11 Desember 2023.
Rezkia, S. M. (2021). 4 Jenis Metode Analisis Data Beserta Tahapannya dalam Melakukan Penelitian. DQLAB.Id. https://dqlab.id/4-jenis-metode-analisis-data-beserta-tahapannya-dalam-melakukan-penelitian. Diakses pada 2 Desember 2023.
Riadi, M. (2024). Technology Acceptance Model (TAM) - Pengertian dan Aspek. KajianPustaka.Com. https://www.kajianpustaka.com/2024/01/technology-acceptance-model-tam.html. Diakses pada 8 Mei 2024.
Saffitri, E. A., & Widati, E. (2022). Efektivitas Komunikasi Pemasaran Melalui Media Sosial “Instagram” Yang Dilakukan Oleh Umkm Refiza. Jurnal USAHA, 3(1), 51–71.
Sapriyadi., Muhammad, S. , Nur,W. (2023). Pemanfaatan Digitalisasi Untuk Meningkatkan Pendapatan
Pelaku Usaha Mikro (UMK) Perempuan Di Lorong Wisata Kota Makassar. Benefit: Jurnal Manajemen dan Bisnis. 8(2), 70-88.
Satriya, C. Y. (2019). Perspektif Komunikasi Kreatif Di Era Digital Oleh Stakeholder Ilmu Komunikasi Udinus. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(2), 169–180.
Silvano, A., Chaidir, R., Catur, H. H., Dede, S. D., Intan, M. (2024). Pemberdayaan UMKM dengann Fokus Pada Peran Wanita: Inovasi Digitalisasi Pemasaran Di Kecamatan Kebon Pedas, Sukabumi. BLANTIKA:Multi Disiplinary Journal, 2(3), 311-316.
Sugiyono (2015). Metode Penelitian. CV. Pustaka Ilmu Group.
Susanti, E., Firdalius, F., & Rahayu, P. E. (2020). Peran Digital Komunikasi Terhadap Perempuan Berwirausaha (UMKM) di Kota Padang. Jurnal Riset Ekonomi Manajemen (REKOMEN), 3(2), 148–155.
Winarko, H.B., Sihabudin, A., & Dua, M. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Digital Terpadu Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM). MEBIS. Jurnal Manajemen dan Bisnis. 5(1). https://mebis.upnjatim.ac.id/index.php/mebis/article/view/103/139
Wreta, A. (2022). Pengertian Usaha Mikro Adalah: Kriteria, Ciri-ciri, dan Perannya. DetikFinance. https://finance.detik.com/solusiukm/d-6346237/pengertian-usaha-mikro-adalah-kriteria-ciri-ciri-dan-perannya. Diakses pada 11 Desember 2023.
DOI: https://doi.org/10.32509/wacana.v23i2.4038
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by:
Recommended Tools :
Wacana: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi
Fakultas Ilmu Komunikasi, Universitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)
email: wacana@dsn.moestopo.ac.id
Copyright (c) 2025 Wacana: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi
Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.