EXPOSURE BERITA TERHADAP MINAT PARIWISATA LOMBOK PASCA GEMPA

Gusmia Arianti

Abstract


The focus of the research is looking at the influence of exposure to news that appears on television against the interest in visiting. The study was conducted with a survey method for 66 respondents, data collection was conducted in December 2018-February 2019, by using linear regression analysis. The exposure of the media to become an independent variable and interest in visits are dependent variables. The results showed that news exposure to television mass media about Lombok tourism after the earthquake in August 2018 then gave a significant positive effect on the interest of community visits to Lombok. Television is considered to play an important role in the dissemination of information. This is in accordance with the uses and effect theory, where the need for information will affect the behavior of recipients of information.


Keywords


exposure news, post earthquake, tourism

Full Text:

PDF

References


Arianti, Gusmia. 2017. Kepuasan Remaja Terhadap Penggunaan Media Sosial Instragram Dan Path. Jurnal WACANA. Vol. 16, No. 2 (2017). Page: 180-192

Arianti, Gusmia. Amiruddin Saleh dan Wahyu Budi Priatna. 2015. Persepsi Pembaca Tentang Berita Pembangunan di Surat Kabar Radar Bogor. Jurnal Komunikasi Pembangunan. Vol. 13. No. 1 (2015). Page: 42-53

Budianto, Heri, Prima Mulyasari, dan Nur Kholisoh. 2013. Marketing Communication Pariwisata Dan Korporasi Di Indonesia. Jakarta: Pusat Studi Komunikasi dan Bisnis Program Pasca Sarjana Universitas Mercu Buana Jakarta.

Bungin, Burhan. 2015. Komunikasi Pariwisata (Tourism Communication) Pemasaran dan Brand Destinasi. Edisi Pertama. Jakarta: Prenadamedia Group

Febrina, Dian. 2018. Persepsi Wisatawan Mancanegara Terhadap Brand Pariwisata Wonderful Indonesia. Jurnal WACANA. Vol. 17, No. 1 (2018). Page: 72-81

Press Release. Humas Badan Meteorologi, Klimatologi, dan Geofisika (BMKG) RI. 2018. Gempa Lombok Berpotensi Tsunami, BMKG : Jauhi Bibir Pantai. https://www.bmkg.go.id/press-release/?p=gempa-lombok-berpotensi-tsunami-bmkg-jauhi-bibir-pantai&tag=press-release〈=ID.

Kriantono, R. 2006. Riset Komunikasi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Kotler P dan Keller. 2007. Manajemen Pemasaran. Edisi 12. Jilid 1. Jakarta: PT. Indeks

Neuman, W. Lawrence. 2011. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. 7th Edition. Boston: Allyn& Bacon.

Prasetya, Arif Budi. 2018. PengembanganKomunikasiPublik Dan PariwisataBerbasis Internet Pada Website Dinas Pariwisata Pemerintah Kota Malang.Jurnal WACANA. Vol. 17, No. 2 (2018). Page: 135-142

Oktaria, Regina. 2018. Pengaruh Nation Branding Pesona Indonesia Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan Nusantara (Survei Pada Pengikut Instagram @pesonaid_travel). Universitas Multimedia Nusantara.

Rakhmat, J. 2011. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rejeki, Sri dan Gusmia Arianti. 2018. PR Now Praktik Public Relations di Era Disrupstif. Indonesia Public Relations Conference (IPRC).Yogyakarta. Page: 154-171

Sakti, Guntur. 2018. Siaran Pers : Lombok Terpilih sebagai Destinasi Wisata Halal Terbaik di Indonesia. http://www.kemenpar.go.id/post/siaran-pers-lombok-terpilih-sebagai-destinasi-wisata-halal-terbaik-di-indonesia diakses pada 20 Februari 2019.

Slamet. 2010. Belajar dengan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sumarwan. 2011. Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Sumiyati dan Lilik Murdianto. 2018. Strategi Komunikasi Pemasaran Pariwisata Untuk Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Di Pantai Suwuk Kabupaten Kebumen. Jurnal WACANA. Vol. 17, No. 2 (2018). Page: 171-180

Tim redaksi. 2018. MasterCard-Crescentrating Global Muslim Travel Index (GMTI) 2018. https://pressrelease.kontan.co.id/release/mastercard-crescentrating-global-muslim-travel-index-gmti-2018 diakses pada 21 Desember 2018.

Tim redaksi. 2019. Pasca Gempa, Strategi Wisata Inilah yang Digenjot NTB. https://www.teras.id/life/pat-2/126226/pasca-gempa-strategi-wisata-inilah-yang-digenjot-ntb diakses 20 Januari 2019.

Woja, KM Ncuhi Soneo. 2018. Pariwisata Lombok Pasca Gempa. http://opiniartikel.kampung-media.com/2018/11/09/pariwisata-lombok-pasca-gempa-26960 diakses pada 20 Februari 2019.

Wahyuni, Nurseffi Dewi. 2014. 70% Pulau di Indonesia Tak Berpenghuni. https://www.liputan6.com/bisnis/read/2108368/70-pulau-di-indonesia-tak-berpenghuni diakses pada 20 Februari 2019.

Zalukhu, Sukawati & Meyers, Koen. 2009. Panduan Dasar Pelaksanaan Ekowisata. Jakarta: Unesco Office.




DOI: https://doi.org/10.32509/wacana.v18i1.723

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 Indexed by:

     

 Recommended Tools :

 

 

WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi

Fakultas Ilmu KomunikasiUniversitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)

email: wacana@dsn.moestopo.ac.id

 

Creative Commons License

WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.