KULIAH ONLINE DI MASA PANDEMI COVID-19

Trifena Elen, Rizki Rahmadania Putri

Abstract


Education is something essential for human civilization. Formal education is usually carried out at school or university face-to-face. However, due to the COVID-19 worldwide pandemic in 2020, teaching and learning activities at all levels have turned into online classes. University is one education level that is affected by COVID-19. In this journal article, researchers will examine the effectiveness of online lectures during the COVID-19 pandemic. The theory used in this research is Walther's Computer Mediated Communication theory. This theory describes communication through computer media. Researchers will use positivistism paradigm with a qualitative approach and conduct observations, interviews with lecturers and students of the LSPR Institute Communication and Business and also study literature. The results of this study indicate that online lectures during the COVID-19 pandemic are less effective in terms of providing material but are quite acceptable given the limited space for people today. Based on the results of this study, we suggest that the government should further improve the quality of online lectures during the COVID-19 pandemic. The results obtained are also more satisfying.


Keywords


Education; Online Lecture; COVID-19; Computer Mediated Communications

Full Text:

PDF

References


Amilia, D L. (2017). Pendidikan Informal untuk Penguatan Pembelajaran di Daerah Tertinggal. Diakses dari https://edukasi.kompas.com/read/2017/10/10/17374411/pendidikan-informal-untuk-penguatan-pembelajaran-di-daerah-tertinggal?page=all

Alam, S.A. (2020). Berbagai Cara Penyebaran Virus Corona COVID-19 Menurut WHO, Apa Saja? Diakses dari https://health.detik.com/berita-detikhealth/d-5122703/berbagai-cara-penyebaran-virus-corona-covid-19-menurut-who-apa-saja

Hanum, N.S. (2013). Keefektifan e-Learning Sebagai Media Pembelajaran (Studi Evaluasi Model Pembelajaran e-Learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi 3 (1), p.90-102.

Ilma, N. (2015). Peran Pendidikan Sebagai Modal Utama Dalam Membangun Karakter Bangsa. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 3 (1), p.82-87.

Kasih, PA. (2020). Mendikbud: Perguruan Tinggi di Semua Zona Dilarang Kuliah Tatap Muka. Diakses dari https://www.kompas.com/edu/read/2020/06/16/103917571/mendikbud-perguruan-tinggi-di-semua-zona-dilarang-kuliah-tatap-muka

Kelas Pintar. (2019). 10 Quote Tentang Pendidikan Ini Bisa Bikin Kamu Semangat Belajar Lagi. Diakses dari https://www.kelaspintar.id/blog/inspirasi/10-quote-tentang-pendidikan-1190

Kamil, I. (2020). Kilas Balik Pembelajaran Jarak Jauh akibat Pandemi Covid-19. Diperoleh dari https://nasional.kompas.com/read/2020/09/03/10063201/kilas-balik-pembelajaran-jarak-jauh-akibat-pandemi-covid-19?page=all

Kuliah Sambil Kerja, Binus ONLINE Learning Solusinya Informasi Program Kuliah Online: Binus University Online Learning. (n.d). Diakses dari https://onlinelearning.binus.ac.id/

Kemendikbud. (2020). Sikapi COVID-19, Kemendikbud Terbitkan Surat Edaran. Diakses dari https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/03/sikapi-covid19-kemendikbud-terbitkan-dua-surat-edaran

Liliweri, Alo. (2015). Komunikasi Antar-Personal. Jakarta, Indonesia: Kencana.

LSPR e-Learning Programme: LSPR. (n.d). Diakses dari http://lspr.edu/el/

Institut Komunikasi dan Bisnis LSPR. (2020). Faq about LSPR Online Session. Diakses dari https://www.instagram.com/p/B91PiSMBhLu/

Institut Komunikasi dan Bisnis LSPR. (2020). #LSPRKabarBaikHariIni promo kuota Telkomsel, XL & IM3 Ooredoo. Diakses dari https://www.instagram.com/p/B91PiSMBhLu/

Institut Komunikasi dan Bisnis LSPR. (2020). LSPR Selenggarakan Kuliah Online di Tengah Penyebaran Corona. Diakses dari http://lspr.edu/lspr-selenggarakan-kuliah-online-di-tengah-penyebaran-corona/

Manzilati, A. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif: Paradigma, Metode dan Aplikasi. Malang, Indonesia: Universitas Brawijaya Press (UB Press).

Natalina, D & Gandana, G. (2017). Komunikasi Dalam Paud. Tasikmalaya, Indonesia: Ksatria Siliwangi.

Neoloka, A & Neoloka, A. (2017). Landasan Pendidikan: Dasar Pengenalan Diri Sendiri Menuju Perubahan Hidup. Depok, Indonesia: Kencana.

Nurdin, Ali. (2020). Teori Komunikasi Interpersonal : Disertai Contoh Fenomena Praktis. Jakarta, Indonesia: Kencana.

Pohan, E. (2020). Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah. Jawa Tengah, Indonesia: CV Sarnu Untung.

Prasanti, D & Indriani, S, S. (2017). Etika Komunikasi Dalam Media Sosial Bagi Ibu-Ibu PKK di Desa Mekarmukti Kabupaten Bandung Barat. Diakses dari http://202.0.92.5/isoshum/profetik/article/download/1219/1107, http://202.0.92.5/isoshum/profetik/article/view/1219/1107.

Pratiwi, N, I,. (2017). Penggunaan Media Video Call Dalam Teknologi Komunikasi. Diakses dari http://journal.undiknas.ac.id/index.php/fisip/article/view/219/179.

Ruslan, R. (2003). Metode Penelitian Public Relation dan Komunikasi. Jakarta, Indonesia: PT. Raja Grafindo Persada.

Virus Corona: Alodokter. (n.d). Diakses dari https://www.alodokter.com/virus-corona.

Wahyudi, S. (2017). Statistika Ekonomi: Konsep, Teori dan Penerapan. Malang, Indonesia: UB Press.

Zhafira, N, H,., Ertika, Y, & Chairiyaton. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Perkuliahan Daring Sebagai Sarana Pembelajaran Selama Masa Karantina Covid-19. Diakses dari http://jurnal.utu.ac.id/jbkan/article/view/1981/1454.

Zen, Z & Syafril. (2017). Dasar Dasar Ilmu Pendidikan. Depok: Prenada Media Group.




DOI: https://doi.org/10.32509/.v19i2.1085

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 Indexed by:

     

 Recommended Tools :

 

 

WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi

Fakultas Ilmu KomunikasiUniversitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)

email: wacana@dsn.moestopo.ac.id

 

Creative Commons License

WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.