Positioning Airlangga Hartarto dalam Gaya Komunikasi Politik Silent Authority

Iswahyu Pranawukir, Alfan Bachtiar, Agus Hitopa Sukma, Alamsyah Alamsyah, Misnan Misnan

Abstract


Silent authority is a communication style that shows a calm, polite, solution and inclusive attitude, which has been demonstrated by Airlangga Hartarto, General Chair of the Golkar Party and Coordinating Minister for Economic Affairs, a potential figure to run as a presidential/vice presidential candidate in the 2024 presidential election. This research aims to to analyze the silent authority's political communication style as a differentiation for Airlangga Hartarto ahead of the 2024 presidential election. The method used is a case study with a qualitative approach, using secondary data in the form of news, articles, interviews and public opinion surveys related to the research topic. The research results show that Airlangga Hartarto's silent authority political communication style has several characteristics, namely: (1) avoiding conflict and political polarization; (2) building open and equal communication with parties and community groups; (3) displaying performance and achievements as a form of responsibility and commitment; (4) offering concrete and realistic solutions to overcome the nation's problems; and (5) prioritizing national interests above party or personal interests. The impacts of this silent authority political communication style include: (1) increasing a positive image and public trust; (2) expanding networks and political support base; (3) strengthening his bargaining position and credibility as party leader; and (4) demonstrate capability and readiness as a future leader.

Keywords


Airlangga Hartarto; Silent authority; Political Communication Style

Full Text:

PDF

References


Alamsyah, Hamboer, M. J. E., Hiswanti, Septiandi, R., & Ahmad A, A. (2021). Komunikasi Simpatik Melalui Aksi Altruistik (Sumbangan Bahan Makanan Kepada Warga Terdampak PSBB Covid-19 Daerah Kelurahan Lenteng Agung, Jak-Sel. Teratai, 2(1), 8. https://ejournal-ibik57.ac.id/ index.php/teratai/article/view/189/172

Alfansyur, A., & Mariyani. (2020). Seni Mengelola Data : Penerapan Triangulasi Teknik , Sumber Dan Waktu Pada Penelitian Pendidikan Sosial. HISTORIS : Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2).

Andriyanty, R. et al. (2021). Individualism and collectivism culture to audit judgement. Mediastima, 2(1), 35–44. https://doi.org/10.55122/teratai.v2i2.243

Asrarudin, A. U., & Dewi, D. U. (2021). Dampak Kecerdasan Emosional Dan Modal Intelektual Pada Produktivitas Belajar Online/Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Mahasiswa Institut Bisnis Dan Informatika Kosgoro 1957. Mediastima, 27(1), 1–17. https://doi.org/ 10.55122/mediastima. v27i1.209

Cun Cahya. Minggu, 26 September 2021. CSIS_ Komunikasi Politik Airlangga Hartarto Kuat. Suara Merdeka. https://www.suaramerdeka.com/nasional/pr-041280481/csis-komunikasi-politik-air-langga-hartarto-kuat

Erly Hasim. (2016). Peran Komunikasi Partai Politik Dalam Proses Rekrutmen Kader Perempuan Pada Partai Politik Aceh. July, 1–23.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. HUMANIKA, 21(1). https://doi.org/ 10.21831/hum.v21i1.38075

Fajrina, A. H. (2017). Strategi Rekrutmen Partai Gerindra dalam Kaderisasi Pemuda di Kota Surabaya. Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 7.

Fitri, A. N., & Adeni, A.-. (2020). Jokowi dan Kekuatan Pencitraan Diri Serta Relasinya Dengan Umat Islam. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 19(2), 1. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v19i2. 3503

Gantiano, H. E. (2018). Politikus Sebagai Komunikator Politik. Dharma Duta, 16(1). https://doi.org/ 10.33363/dd.v16i1.145

Hanifah, A. K., & Hartriyanti, Y. (2023). Efektivitas Berbagai Jenis Metode Pelatihan Untuk Meningkatkan Kapasitas Kader Posyandu Dalam Upaya Pencegahan Stunting Pada Balita. Journal of Nutrition College, 12(2), 121–134. https://doi.org/10.14710/jnc.v12i2.36823

Herna, H., Hiswanti, H., Hidayaturahmi, H., & Putri, A. A. (2019). Strategi Komunikasi Media Sosial untuk Mendorong Partisipasi Khalayak pada Situs Online kitabisa.com. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 17(2), 146–156. https://doi.org/10.46937/17201926843

Indrawan, R. M. J. (2017). Komunikasi Politik Kepresidenan: Studi Kasus Komunikasi Politik Presiden RI Ke-6 Susilo Bambang Yudhoyono. Jurnal Politik Pemerintahan, Majalah Ilmiah Program Studi Ilmu Politik, 2(1), 18–39. https://doi.org/10.55745/jpp.v2i1.12

Irawanto, Budi. (2016). KRITIK SOSIAL DALAM FILM DOKUMENTER (Analisis Isi Kualitatif Pesan Kritik Sosial pada Film Dokumenter JALANAN) ANNISA NUR INDAH SETIAWATI

Junaidi, Ahmad; Hari, Eko Susanto; Dkk., 2018. Media dan Komunikasi Politik, & Politik)., (Potret Demokrasi di Indonesia dalam Perspektif Komunikasi. Yogyakarta: Mbridge. (2018). Media dan Komunikasi Politik Potret Demokrasi di Indonesia dalam Perspektif Komunikasi Politik.

Luthfiyah, F. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Sistematika Penelitian Kualitatif). In Bandung: Rosda Karya.

MAKMUR, R. (2016). Gaya dan Karakter Komunikasi Politik Presiden Joko Widodo. Communication, 7(1), 1–35. https://doi.org/10.36080/comm.v7i1.73

Misnan, et al. (2020). Menginspirasi Peluang Usaha Melalui Komunikasi Lintas Budaya. Jurnal Pengabdian …, 1(1). http://ejournal-ibik57.ac.id/index.php/teratai/article/view/21%0A

Mukti, E. C. (2022). Analisa gaya kepemimpinan tokoh Airlangga Hartarto. https://www.research-gate. net/publication/361438516_ANALISA_GAYA_KEPEMIMPINAN_TOKOH_AIRLANGGA_HARTARTOesc=publication_CoverPdf

News Liputan6. 15 Juni 2023. Airlangga Dinilai Punya Gaya Berpolitik Inklusif, Bangun Komunikasi Politik Terbuka di Pilpres. https://www.liputan6.com/news/read/5320347/airlangga-dinilai-punya-gaya-berpolitik-inklusif-bangun-komunikasi-politik-terbuka-di-pilpres?page=2

Pranawukir, I., & Sukma, A. H. (2021). Strategi Corporate Social Responsibility Dompet Dhuafa dalam Membangun Brand Differentiation Lembaga. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial Dan Politik (JISoP), 3(1), 22. https://doi.org/10.33474/jisop.v3i1.9000

Priyowidodo, G. (2018). Komunikasi Politik Memahami dari Sisi Kepribadian dan Pemikiran Politik Soekarno dan Soeharto [Political Communication Understanding from the Personality and Political Thoughts of Soekarno and Suharto]. In Rajawali Pers.

Reza Retamara,Kun Budianto, R. A. (2023). Analisis Tindakan Ator-Aktor Poitik Jelang Pemilu Tahun 2024 Dalam Proses Pencalonan Melalui Media Sosial. Jurnal Studi Ilmu Politik (JSIPOL), 2(3), 157–169.

Riyantie, M., Alamsyah, A., & Pranawukir, I. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Kopi Janji Jiwa Di Era Digital Dan Era Pandemi Covid-19. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 20(2), 255–267. https://doi.org/10.32509/wacana.v20i2.1721

Rohmiyati, Y. (2017). Studi Komparasi Kebutuhan Informasi Kepala Keluarga Pria dan Wanita. Anuva, 1(2). https://doi.org/10.14710/anuva.1.2.101-109

Sadasri, L. M. (2019). Political Celebrity and Communication Style Joko Widodo on New Media. Journal Pekommas, 4(1), 75. https://doi.org/10.30818/jpkm.2019.2040108

Sahid, R., & Budianto, H. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Politik Airlangga Hartarto Dalam Membangun Political Branding Menjadi Capres 2024 Airlangga Hartarto’S Political Marketing Communication Strategy in Building Political Branding To Become Presidential Candidate in 2024. Jurnal Dakwah Dan Komunikasi |, 13(2), 238–250.

Silitonga, N., & Roring, F. P. (2023). Politik Digital: Strategi Politik Elektoral Partai Politik. Jurnal Communicology, 4(2), 676–690. https://www.ejurnal.ubk.ac.id/index.php/communitarian/ article/download/319/210

Siyoto, S., D., & Sodik., M. A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian Dr. Sandu Siyoto, SKM, M.Kes M. Ali Sodik, M.A. 1. Dasar Metodologi Penelitian, 1–109.

Soebijoto, Hertanto (editor). Senin, 27 September 2021. Pilpres 2024, CSIS: Gaya Komunikasi Politik Airlangga Hartarto Berpeluang Naikkan Elektabilitas, https://wartakota.tribunnews.com/2021 /09/27/pilpres-2024-csis-gaya-komunikasi-politik-airlangga-hartarto-berpeluang-naikkan-elekta-bilitas.

Sukma, A. H., & Pranawukir, I. (2020). Perencanaan dan Strategi Komunikasi Jaringan Franchise Warung Tegal Kharisma Bahari. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 19(2).

Sulistijanto, A. B., Wono, H. Y., Karsten, H. E., & Nur Malika, H. C. (2023). Pest Analysis on Instagram Account @golkar.indonesia. Jurnal Komunikasi Global, 12(1), 122–142. https://doi.org/ 10.24815/jkg.v12i1.29802

Sulistiyani, D., & Mukaromah, M. (2018). Gaya Retorika Kepala Negara Ri: Analisis Komparatif Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) Dan Joko Widodo. Jurnal Audience, 1(1), 31–44. https://doi.org/ 10.33633/ja.v1i1.2682

Sumarni, L. (2017). Komunikasi Politik Para Elit di Era Virtual Culture. Jurnal Perspektif Komunikasi, 1(1), 1–10.

Yusanto, Y. (2020). Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif. JOURNAL OF SCIENTIFIC COMMUNI-CATION (JSC), 1(1). https://doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7764

Zahra, F. (2022). Analisis Gaya Komunikasi Politik Pada Tokoh Politik (Studi pada Susilo Bambang Yudhoyono). https://www.researchgate.net/publication/360261681_Analisis_Gaya_Komuni-kasi_Politik_Pada_Tokoh_Politik_Studi_pada_Susilo_Bambang_Yudhoyono?enrichId=rgreq-pu-blicationCoverPdf

Zaman, R. K., & Misnan, M. (2021). Infrastruktur Politik Menuju Pilpres 2024 Dalam Konstruksi Media Sosial. PETANDA: Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Humaniora, 4(1), 41–53. https://doi.org/ 10.32509/petanda.v4i1.1558




DOI: https://doi.org/10.32509/wacana.v22i2.3390

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 Indexed by:

     

 Recommended Tools :

 

 

WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi

Fakultas Ilmu KomunikasiUniversitas Prof. Dr. Moestopo (Beragama)
Kampus I, Jl. Hang Lekir I/8 Jakarta Pusat, Indonesia 10270
WA: 085714422271 (Chat Only)

email: wacana@dsn.moestopo.ac.id

 

Creative Commons License

WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi Licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.